Onze werkwijze
Wij zijn er voor kinderen bij wie de ontwikkeling niet helemaal vanzelf gaat. Bijvoorbeeld voor kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben, zich niet goed kunnen concentreren in de klas, moeite hebben met een scheiding of soms heel boos kunnen worden en eigenlijk niet goed weten hoe ze daarmee om kunnen gaan. Maar ook wanneer motorische vaardigheden achterblijven zoals schrijven, fietsen, klimmen en rennen. Wij helpen kinderen door aan te sluiten op de eigen ontwikkeling van een kind; dus via spel en beweging!
Een begeleidingstraject binnen Intraverte bestaat meestal uit meerdere onderdelen die elkaar aanvullen:
- (Kinder)oefentherapie of (Kinder)ergotherapie
- Psychomotorische therapie
- Orthopedagogiek
Op basis van het kennismakingsgesprek wordt de volgorde van de onderdelen bepaald. Bij de meeste hulpvragen ligt de basis van de begeleiding in de sensomotorische ontwikkeling. Hier valt bijvoorbeeld onder het stevig kunnen staan, het mikken en vangen van een bal, spierspanning kunnen regelen, prikkels vanuit de omgeving kunnen verwerken en het lichaam goed kunnen besturen.
Vanuit deze basis kunnen de benodigde vaardigheden aangeleerd worden, zoals hoe je stevig staat bij het aangeven van je grenzen, hoe je merkt dat iets spannend is en wat je dan kunt doen, hoe je rustig kunt blijven wanneer opdrachten steeds moeilijker worden, hoe je kunt overleggen en samenwerken, hoe je complimenten kunt geven en ontvangen.
Alle vaardigheden oefenen we in het samenspel met andere kinderen, zodat er een lange termijn effect wordt gecreëerd en een kind het op zijn eigen manier eigen kan maken.
Wij begeleiden kinderen in de leeftijd van 4 tot 16 jaar. Jongeren boven de 16 jaar worden doorverwezen naar Intraverte Reset.
Benieuwd naar hoe Intraverte meer dan twintig jaar geleden is opgericht? Dat lees je hier!
Onze therapeuten